It-pilvimurroksessa

29.09.2017

Yritysten tietotekniikka elää tällä hetkellä vahvaa, jo muutamia vuosia jatkunutta murroskauttaan. Isoimmat yritykset ovat jo siirtyneet vahvasti pilviratkaisuihin, joita tukevat oman konesalin tai pilvestä hankittujen palvelimien tarjoamat palvelut. Pienemmissä yrityksissä omista palvelimista luopuminen tulee ajankohtaiseksi viimeistään palvelimen uusintatarpeen hetkellä.

Monessa yrityksessä Microsoftin O365 -palvelut ovat olleet ensimmäinen vaihe ns. pilvistrategiassa. Ratkaisu onkin helppoa tehdä, sillä sitä puoltavat käytettävyyden lisäksi myös kustannustekijät.

Selvää on, että tulevaisuuden toimistossa palvelut tulevat pilvestä. Ne vähentävät käyttäjien ja organisaatioiden tietotekniikkaosaamistarvetta, ovat lähtökohtaisesti jo mistä ja milloin vain käytettävissä sekä usein myös niiden mobiilikäyttö onnistuu.  Paluuta vanhaan ei ole, joten siirtymän esteet pitää voida ratkaista.

Pilveen hallitusti

Pahimmillaan siirtymävaihe voi olla organisaatiolle tuskallinen. Suurin haaste on eri palveluiden vaatimat kryptiset, säännöllisesti vaihdettavat salasanat, sillä ne voivat vaarantaa työviihtyvyyden ja -tehokkuuden.  Tästä syystä on tärkeätä luoda strategia pilveen siirtymiselle, jossa huomioidaan tietoturvan lisäksi järjestelmän käytettävyys. Tärkeä osa tietoturvaa on identiteetin hallinta, joka käyttäjälle näkyy helppokäyttöisenä kertakirjautumisena, jolla saadaan käyttöön kaikki yrityksen valitsemat paikalliset- ja pilvipalvelut. Ilman tätä ominaisuutta käytettävyys jää heikolle tasolle ja yrityksen riskit saattavat kulminoitua henkilöiden vaihtuessa. Myös varmistamisen tarve tulee käsitellä pilviratkaisuissa.

 

Tamico Oy
Veikko Hahmo
Asiakkuusjohtaja